Gimnastyka korekcyjna
Gimnastyka korekcyjna − część wychowania fizycznego, obowiązują w niej zasady metodyki wychowania fizycznego. Mimo to gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane tu zestawy ćwiczeń mają doprowadzić do korekcji postawy ciała. To powoduje, że specyficzne są również zasady i metody stosowane w gimnastyce korekcyjnej.
Do głównych zadań gimnastyki korekcyjnej zalicza się:
-
uświadomienie dziecku jego deficytu i konsekwencji wynikających z wystąpienia wady postawy;
-
wyeliminowanie kompleksów psychicznych i fizycznych spowodowanych uczestnictwem w zajęciach korekcyjnych;
-
uświadomienie rodzicom przyczyn i skutków wystąpienia wad postawy;
-
opanowanie umiejętności skorygowania wady przez przyswojenie korekcji lokalnych i globalnych oraz rozciągnięcie grup mięśni przykurczonych i wzmocnienie osłabionych;
-
kształtowanie nawyku prawidłowej postawy;
-
wyrabianie wytrwałości posturalnej;
-
utrwalenie nawyku prawidłowej postawy w różnych warunkach jego życia codziennego, bez udziału świadomości;
-
wdrożenie do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka.
Do podstawowych ćwiczeń zalicza się:
-
ćwiczenia oddechowe − plecy okrągłe, skolioza;
-
ćwiczenia mięśni grzbietu i pośladków − plecy okrągłe, odstające łopatki;
-
ćwiczenia mięśni brzucha − zwiększona lordoza;
-
ćwiczenia korygujące ustawienie miednicy − zwiększona lordoza;
- ćwiczenia antygrawitacyjne; czynne prostowanie i rozciąganie kręgosłupa − zwiększona lordoza, plecy okrągłe, odstające łopatki, skoliozy.
Ł. Jędrzejewski