Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021

MEN

Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910) ustalam następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021:

  1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
  2. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
  3. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom
    z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i  edukacyjnych.
  4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
  5. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.

Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty:

  1. w zakresie kontroli:
    1. w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych:
      • „Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach”;
    2. w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych:
      • „Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia”;
    3. w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych:
      • „Zgodność z przepisami prawa wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie dotyczącym organizacji zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz opinii w sprawie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia”;
    4. w szkołach ponadpodstawowych:
      • „Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych”;
    5. w niepublicznych szkołach policealnych prowadzących kształcenie w zawodach z branży opieki zdrowotnej:
      • „Zgodność z przepisami prawa organizacji kształcenia zawodowego w branży opieki zdrowotnej”;
    6. w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych:
      • „Zgodność z przepisami prawa kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych”.
  2. w zakresie ewaluacji:
    • Ewaluacje problemowe (60% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym):
      1. w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych – w zakresie wymagań:
        • „Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju”;
        • „Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi”;
      2. w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych – w zakresie wymagań:
        • „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”;
        • „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”;
      3. w poradniach psychologiczno-pedagogicznych – w zakresie wymagań:
        • „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki”;
        • „Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych”;
      4. w specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania – w zakresie wymagań:
        • „Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”;
        • „Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi”;
      5. w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych – w zakresie wymagań:
        • Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”;
        • „Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi”.
    • Ewaluacje w zakresie wybranym przez kuratora oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego (40% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym).
  3. w zakresie monitorowania:
    1. we wszystkich typach szkół:
      • „Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia”;
    2. w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych:
      • Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa i odpowiednich warunków pobytu w placówce”;
    3. w przedszkolach:
      • Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz realizacja zapisów podstawy programowej w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w przedszkolach”;
    4. w branżowej szkole II stopnia:
      • „Organizacja kształcenia w branżowej szkole II stopnia”;
    5. we wszystkich typach szkół:
      • „Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych”.

Autor: admin