O metodzie
Maria Montessori (1870-1952). Była jedną z pierwszych kobiet we Włoszech, które ukończyły studia medyczne, była także uznanym naukowcem. Po uzyskaniu doktoratu z psychiatrii oddała się pracy pedagogicznej. Autorka metody, włoska lekarka - Maria Montessori przez ponad 50 lat pracowała z dziećmi, odkrywając ich potrzeby i możliwości. Wieloletnie obserwacje dały podłoże do stworzenia nowego pojęcia procesu edukacji i zasad pracy z dziećmi. Krytykowała wizję „szkoły tradycyjnej” z jej formalizmem dydaktycznym, który traktował dziecko przedmiotowo. Zajęcia metodą Marii Montessori prowadzone są w naszej placówce w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, w dwóch grupach zróżnicowanych wiekowo.
Założenia pedagogiki Montessori:
Uczenie przez działanie:
- Dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, przy współpracy z nauczycielem.
Samodzielność:
- Dzieci swobodnie wybierają rodzaj i formę pracy przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się realnej oceny swoich umiejętności.
Koncentracja:
- Dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań.
Lekcje ciszy:
- Dzieci uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych, wyciszają się, opanowują różne emocje.
Porządek:
- Dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i w swoim działaniu.
Społeczne reguły:
- Dzieci zróżnicowane wiekowo są łączone w grupy, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności.
Obserwacja:
- Jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem.
Indywidualny tok rozwoju każdego dziecka:
- Dziecko pracuje według własnego tempa i możliwości.
Pedagogika Marii Montessori wpływa na wszechstronny rozwój: fizyczny, duchowy, kulturalny i społeczny; wspiera spontaniczną i twórczą aktywność dziecka. Pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości, w kształtowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania w grupie.
Nasza placówka wyposażona jest w zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montessori, z którym dzieci ćwiczą na zajęciach. Wpływa on na harmonijny rozwój zmysłów dziecka.
Zajęcia pomagają także w kreowaniu większej wrażliwości u dzieci, uczą szacunku do przyrody i otoczenia. Mają także na celu rozwijanie samodzielności i wiary we własne siły.
M. Skowroń