Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

O metodzie

Montessori

Maria Montessori (1870-1952). Była jedną z pierwszych kobiet we Włoszech, które ukończyły studia medyczne, była także uznanym naukowcem. Po uzyskaniu doktoratu z psychiatrii oddała się pracy pedagogicznej. Autorka metody, włoska lekarka - Maria Montessori przez ponad 50 lat pracowała z dziećmi, odkrywając ich potrzeby i możliwości. Wieloletnie obserwacje dały podłoże do stworzenia nowego pojęcia procesu edukacji i zasad pracy z dziećmi. Krytykowała wizję „szkoły tradycyjnej” z jej formalizmem dydaktycznym, który traktował dziecko przedmiotowo. Zajęcia metodą Marii Montessori prowadzone są w naszej placówce w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, w dwóch grupach zróżnicowanych wiekowo.

Założenia pedagogiki Montessori:

Uczenie przez działanie:

  • Dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, przy współpracy z nauczycielem.

Samodzielność:

  • Dzieci swobodnie wybierają rodzaj i formę pracy przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się realnej oceny swoich umiejętności.

Koncentracja:

  • Dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań.

Lekcje ciszy:

  • Dzieci uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych, wyciszają się, opanowują różne emocje.

Porządek:

  • Dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i w swoim działaniu.

Społeczne reguły:

  • Dzieci zróżnicowane wiekowo są łączone w grupy, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności.

Obserwacja:

  • Jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem.

Indywidualny tok rozwoju każdego dziecka:

  • Dziecko pracuje według własnego tempa i możliwości.

Pedagogika Marii Montessori wpływa na wszechstronny rozwój: fizyczny, duchowy, kulturalny i społeczny; wspiera spontaniczną i twórczą aktywność dziecka. Pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości, w kształtowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania w grupie.

Nasza placówka wyposażona jest w zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montessori, z którym dzieci ćwiczą na zajęciach. Wpływa on na harmonijny rozwój zmysłów dziecka.

Zajęcia pomagają także w kreowaniu większej wrażliwości u dzieci, uczą szacunku do przyrody i otoczenia. Mają także na celu rozwijanie samodzielności i wiary we własne siły.

M. Skowroń

Autor: admin