Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

Cyberprzemoc

Szanowni Rodzice,

W ramach poszerzenia naszej współpracy związanej z opieką i wychowaniem Waszych dzieci, chcemy poruszyć ważny aktualnie problem, przemoc online - czyli cyberprzemoc.

Błyskawiczny rozwój technik powoduje, że dostępność usług telekomunikacyjnych stale się zwiększa. Nowe technologie są dzisiaj nieodłącznym elementem naszego życia, dają nam bardzo dużo możliwości, niejednokrotnie jednak wykorzystywane są również do nieuczciwych lub sprzecznych z prawem praktyk. Dlatego tak ważne jest, by przed niebezpieczeństwami w Sieci ustrzec młodszych użytkowników Internetu - to oni są najbardziej podatni na zagrożenia telekomunikacyjne.  

Dzieci korzystają z Sieci w różny sposób, co jest powiązane z ich wiekiem. Już małe dzieci oglądają bajki, słuchają piosenek, potrafią grać w gry na komputerze, tablecie czy telefonach komórkowych. W okresie wczesnoszkolnym zaczynają one szukać pomocy przy odrabianiu zadań, uczą się języków i komputer staje się narzędziem pracy. W starszych klasach szkoły podstawowej dzieci podejmują dyskusje na różnych forach czy czatach, piszą e-maile i często nie zdają sobie sprawy, że Internet to miejsce publiczne. W świecie wirtualnym młode osoby mogą bez skrępowania, anonimowo wyrażać swoje opinie, przeciwstawiać się normom, zakazom, stworzyć sobie nową tożsamość. Nastolatkowie niejednokrotnie poprzez fora społecznościowe zawierają nowe znajomości, szukają przyjaciół, nie zdając sobie sprawy, że osoba po drugiej stronie ekranu komputera czy smartfona ma wobec nich złowrogie zamiary.

Co to jest cyberprzemoc?

Cyberprzemoc w przypadku dzieci i młodzieży to najczęściej przemoc rówieśnicza przy użyciu Internetu i telefonów komórkowych. Jest to jedno z poważniejszych i bardziej powszechnych zagrożeń, z jakimi mogą mieć kontakt młodzi internauci, szczególnie w wieku nastoletnim. Charakterystyczną cechą cyberprzemocy, wyróżniającą ją od przemocy tradycyjnej, jest jej ciągłość trwania. Cyberprzemoc nie kończy się wraz z wyłączeniem komputera, przenosi się na szkolne życie dziecka. Ma najczęściej formę słowną pojawia się np. w komentarzach, na memach czy nagraniach wideo. Może też polegać na wykluczeniu z grupy, manipulowaniu czy nie nawiązywaniu relacji. Cyberprzemoc jest inną formą przemocy rówieśniczej, czyli czegoś, co było znane od pokoleń. Jednak sprawcy cyberprzemocy mają wrażenie, że są anonimowi, co pobudza
i zachęca ich do działania.

Jakie są formy cyberprzemocy?

  • publikowanie poniżających filmów lub zdjęć;
  • publikowanie ośmieszających, wulgarnych, komentarzy i postów;
  • włamania na konta serwisów społecznościowych;
  • flood, czyli wysyłanie dużej liczby wiadomości poprzez komunikatory, telefony, SMSy;
  • podszywanie się pod inne osoby;
  • wykluczanie z internetowych społeczności.

Bezpieczeństwo dzieci w Internecie głównie zależy od przeprowadzanych z nimi rozmów na temat zagrożeń w Sieci. Niezwykle istotne jest, by uświadamiać dzieci jak należy postępować w takich sytuacjach. Przede wszystkim należy poruszać temat prywatności i umieszczania danych osobowych. Dzięki temu dziecko będzie wiedziało   w jaki sposób inne osoby mogą wykorzystać te dane. Ważne, by relacja między dzieckiem a rodzicem była oparta na zaufaniu, ponieważ jeśli dziecku przydarzy się jakaś nieprzyjemna sytuacja podczas surfowania w Sieci z pewnością powie o tym swoim rodzicom. 

   DROGI RODZICU !

  • Odkrywaj Internet razem z dzieckiem. Bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z Internetem.
    Jeśli Twoje dziecko zaczyna dopiero przygodę z Internetem, spróbuj uświadomić mu,  że istnieje w nim problem agresji i uwrażliwiaj na potrzeby innych ludzi, którzy tak samo jak w kontaktach osobistych, wymagają szacunku w Sieci. Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by wiedziało, że zawsze kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.
  • Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko.
    Wiele dzieci używa Internetu w celu rozwinięcia swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy potrzebnej w szkole. Mali internauci powinni być jednak świadomi, że nie wszystkie znalezione w Sieci informacje są wiarygodne. Należy weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).

  • Odkrywaj wspólnie jego zasoby. Spróbuj znaleźć strony, które mogą zainteresować Wasze pociechy.
    Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami. Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również dostarczycielem rozrywki. Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z oferowanego przez Sieć bogactwa. Jeśli Twoje dziecko sprawniej niż Ty porusza się po Sieci, nie zrażaj się – poproś, by było Twoim przewodnikiem po wirtualnym świecie.

  • Uczul dziecko na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości  w Internecie.
    Przyglądnij się jak Twoje dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w Sieci. Rozmawiaj z dzieckiem zarówno o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu, jak i o kulturalnym zachowaniu użytkownika mediów elektronicznych. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Wyjaśnij mu na czym polega fałszywa tożsamość
  • Rozmawiaj z dzieckiem o zagrożeniach czyhających w Internecie. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w Sieci, ani też wierzyć we wszystko co o sobie mówią. Dorośli powinni zrozumieć, że dzięki Internetowi dzieci mogą nawiązywać przyjaźnie. Jednakże spotykanie się z nieznajomymi poznanymi w Sieci może okazać się bardzo niebezpieczne. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie w towarzystwie przyjaciół, dorosłych i zawsze po uzyskanej zgodzie rodziców. Zapewnij dziecko, że jeśli coś je zaniepokoi w wirtualnych kontaktach z innymi osobami, zawsze może uzyskać od Ciebie pomoc, wsparcie.
  • Rozmawiaj o potencjalnych konsekwencjach podejmowanych przez dziecko działań i zachowań. Pokazuj i przypominaj o możliwościach ochrony.
    Dostęp do wielu stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga podania prywatnych danych. Ustal z dzieckiem zasady komunikowania się w sieci przede wszystkim nie podawania danych osobowych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców.
  • Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ – Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie.
    Przypominaj dzieciom o zasadach dobrego wychowania. W każdej dziedzinie naszego życia, podobnie więc w Internecie obowiązują takie reguły: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa itp.
  • Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści.
    Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w Internecie. Nasze działania w tym względzie pomogą likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej szerzące się przy użyciu stron internetowych, chatów, a itp.Stawiajmy na dobrą profilaktykę, czyli na rozmowę, wspólne poznawanie świata nowych technologii. Nie budujmy systemu zakazów. Bądźmy jednak przygotowani na rozwiązywanie trudnych problemów.

 

WAŻNE ADRESY INTERNETOWE

-strona Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę - https://fdds.pl/

-portal “Nie zagub dziecka w sieci” -  https://www.gov.pl/web/niezagubdzieckawsieci

-portal promujące zasady bezpiecznego korzystania z Internetu - http://www.dzieckowsieci.pl/

-portal wiedzy o problemie krzywdzenia dzieci - https://www.niebieskalinia.pl/aktualnosci/aktualnosci/pierwszy-w-polsce-portal-wiedzy-na-temat-problemu-krzywdzenia-dzieci;

- strona internetowa Dnia Bezpiecznego Internetu - https://www.saferinternet.pl/dbi/o-dbi.html;

- strona internetowa projektu Safer Internet - https://www.saferinternet.pl/

 

Opracowano na podstawie:
https://pdf.helion.pl/dziesi/dziesi-2.pdf

https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/post/cyberprzemoc  

 

 

Psycholodzy i pedagodzy