Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

Rozwijamy mowę i komunikowanie się pozawerbalne – zajęcia z logopedą

Komunikacja niewerbalna

Terapia logopedyczna w ramach wczesnego wspomagania oparta jest na indywidualnych możliwościach i skoncentrowana na korygowaniu złych nawyków i zdiagnozowanych wad wymowy u dzieci mówiących, zaś u pociech z brakiem lub opóźnieniem mowy rozwijanie komunikacyjnego aspektu mowy na bazie pozawerbalnych i werbalnych metod komunikacji: gestu, naśladownictwa, dotyku - rozwijanie umiejętności posługiwania się komunikacją wspomagająca, alternatywną AAC (Augmentative and Alternative Communication).

Praca opiera się na zasadzie aranżowania sytuacji terapeutycznej, stopniowania trudności proponowanych zadań, wyzwalania spontanicznej aktywności ruchowej, werbalnej, prowokowania do komunikacji pozawerbalnej, by stale i systematycznie poszerzać zakres i jakość komunikacji adekwatniej do możliwości każdego dziecka.

Na zajęciach wykorzystywana jest bajkoterapia rozbudzająca zainteresowania czytelnicze i umiejętności czynnego, aktywnego słuchania ze zrozumieniem. Praca z książką przyjmuje również formę zabawy. Z uczniami z zaburzoną komunikacją werbalną i pozawerbalną rozwijana  jest umiejętność czytania uczestniczącego połączona z ćwiczeniami rozpoznawania i dobierania symboli do treści wierszy, opowiadań oraz sprawdzanie stopnia zrozumienia treści czytanki poprzez udzielanie adekwatnej odpowiedzi (werbalnie, pozawerbalnie) na pytanie kto?, co?, gdzie? jak? i rozwijanie tych umiejętności.

U dzieci z autyzmem skupiamy się również na eliminacji, a przynajmniej na zmniejszeniu echolalii, co zapewne wspomoże lepsze funkcjonowanie dzieci w różnych sytuacjach społecznych.

Podstawową formą pracy jest również zabawa z elementami logorytmiki z dużym naciskiem na oddziaływanie wielozmysłowe, ćwiczenia usprawniające nadawanie i odbiór informacji, wspomaganie, rozwój umiejętności wyrażanie potrzeb i emocji. Stosowane ćwiczenia dźwiękonaśladowcze minimalizują zahamowania ekspresji słownej rozwijają umiejętności artykulacyjne. Podczas pracy terapeutycznej wykorzystywana naturalna chęć kopiowania i naśladowania zachowań.

Pamiętamy o tym, że każde dziecko jest cudowne, niepowtarzalne i że nie ma terapii uniwersalnych, a kompleksowa terapia logopedyczna obejmująca stymulację wielu różnych funkcji, pozwala na osiągnięcie sukcesu i ułatwi dziecku funkcjonowanie w grupie rówieśniczej i środowisku rodzinnym.

Gratulujemy sukcesów większych i tych trochę mniejszych.

W związku ze zbliżającymi się wakacjami życzymy udanego wypoczynku.

Wracajcie do nas cali i zdrowi!
Pa, pa. Do zobaczenia.

Iza Bogudzińska

Autor: I. Bogudzińska