Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

Twórczość artystyczna

W naszej placówce  odbywają się również lekcje z plastyki, zajęcia rozwijające kreatywność, przysposabiające do pracy (sztuka użytkowa, rękodzieło), gdzie stosuje się terapię przez sztukę.

Wykorzystuje ona wiele technik plastycznych: rysunek, malarstwo, rzeźbę, tkaninę artystyczną, collage i inne. Dzieci i młodzież rozwijają na zajęciach nie tylko sprawność manualną, ale także wyobraźnię, kreatywność, umiejętność wyrażania własnych emocji, tworzenia indywidualnego stylu, poczucia estetyki, ćwiczą pamięć i koncentrację. Wychowankowie zdobywają także wiedzę z zakresu historii sztuki. Poznają dziedziny sztuki, nowe pojęcia, style i stosowane techniki malarskie, wykorzystując je później w praktyce.

Wykorzystanie arteterapii jako metody terapeutycznej jest bardzo ważne, ponieważ pomaga odzyskać równowagę psychiczną, rozładować frustracje, zmniejszyć depresje czy lęki. Pomaga zmienić negatywne nastawienie w pozytywne oraz niweluje agresywne zachowania.

Od dawien dawna wiadomo, że  sztuka, wzbogaca wewnętrzne życie człowieka, kształci intelekt i pogłębia emocjonalną jego treść, służy zabawie, umożliwiając swobodną ekspresję osobowości oraz dodaje dynamizmużyciowego. Buduje również poczucie sprawczości i własnej wartości.

Wszystkie działania twórcze dzieci i młodzieży można obejrzeć poniżej w galerii.Prace plastyczne mają dużo dziecięcej ekspresji, uroku i wdzięku osobistego. Uczniowie chętnie tworzą w różnych technikach: malują, rysują,wycinają, wyklejają, haftują.Kreatywnie i na miarę swoich możliwości realizują tematy związane z podstawą programową, porą roku, imprezami okolicznościowymi lub konkursami plastycznymi.

  • Fotografie 1 - 4 przedstawiają prace wykonane na zajęciach z plastyki w klasie IV. Dotyczą one tematu związanego z dziedziną malarstwa, głównie pojęcia portretu. Wykonane są w technice farb temperowych na papierze. Autorami ,,małych dzieł sztuki” są Małgorzata Basiak, Artur Grebelski, Michał Stańkowski (praca w środku).
  • 5, 6 - zajęcia z plastyki w klasie VII. Powtórzenie wiadomości na temat kreski i plamy barwnej, głównych środków wyrazu artystycznego. Prace namalowała w technice farb akrylowych i flamastrów na papierze Wiktoria Wójcik. Uczennica samodzielnie, kreatywnie i z wyobraźnią potraktowała temat.
  • 7 - 10 - zajęcia z plastyki w klasie IV, gdzie omawiano temat: ,,Siła, moc kreski i plamy barwnej jako głównych środków wyrazu artystycznego”. Prace powstały w technice farb akrylowych i flamastrów na papierze. Autorami obrazów są Małgorzata Basiak i Hubert Alberczyk. Uczniowie z pasją, wyobraźnią, zainteresowaniem i indywidualną ekspresją malowali cyrkowe klauni.
  • 11 - 14 - zajęcia rozwijające kreatywność w klasie V i VIII b. Prace przedstawiają wspomnienia z wakacji, wykonane są w technice kolażu, stworzyły je Aneta Bielecka i Kamila Stańkowska.
  • 15 - 17 - zajęcia rozwijające kreatywność w klasie I, II, III a PP. Na zdjęciach można podziwiać jesienną dekoracje wykonaną w technice papieroplastycznej. Autorem malowniczych jabłek i gruszek jest Marcin Zaborski. Uczeń precyzyjnie z dbałością o każdy szczegół, estetycznie pod kierunkiem nauczyciela wykonał swoją prace.
  • 18, 19 - zajęcia rozwijające kreatywność w klasie V d. Temat lekcji dotyczył omawianej pory roku. Przedstawia prace - ,,Jesienne brzozy”, wykonaną przy użyciu farb plakatowych, flamastra i papierowego talerzyka. Autorką ,,dzieła” jest Milena Krupa.
  • 20, 21 - zajęcia rozwijające kreatywność w klasie I b PP. Uczeń Damian Świdnicki rysuje prace na konkurs plastyczny ,, Jeśli pieska masz, to o niego dbasz ”. Konkurs został zorganizowany przez Fundacje Canituus Dogoterapia – Kynoterapia z Lublina. Jego praca została wyróżniona  i nagrodzona przez komisje.
  • 22, 23 - zajęcia rozwijające kreatywność w klasie V d. Prace wykonała Wiktoria Chojnacka, na konkurs plastyczny ,,Moje prawa to ważna sprawa”. Uczennica samodzielnie i bardzo kreatywnie pokazała temat. Komisja doceniła i nagrodziła jej talent. Wiktoria zajęła I miejsce w konkursie. Z zadowoleniem i radością przyjęła swój sukces.
  • 24 - 27 - zajęcia w kl. III przysposabiającej do  pracy. Uczennica Martyna Bielecka, tworzy prace w technice haftu krzyżykowego i łańcuszkowego. Od momentu naniesienia szkicu przez nauczyciela, całkowicie samodzielnie, precyzyjnie, estetycznie haftuje różnorodne wzory. Wykazuje się przy tym dużą cierpliwością. To jedno z jej ulubionych zajęć. Motyw aniołka na poszewce wraz z poduszką został zlicytowany na aukcji z okazji IV Charytatywnego Biegu Mikołajkowego w Hucie.
  • 28 - 30 - zajęcia w kl. II przysposabiające do pracy. Współautorem upominków bożonarodzeniowych jest Bartosz Dusza. Umiejętnie i dokładnie zszywał ozdobnym ściegiem brzegi serc.
  • 31, 32 - zajęcia w kl. III przysposabiającej do pracy. Autorem pracy jest Karol Osuch. Uczeń wykazał się ogromną cierpliwością i wyobraźnią. Z chęcią tworzył w technice  haftu krzyżykowego motyw samolotu na kanwie.
  • 33, 34 - zajęcia rozwijające kreatywność w klasie V d. Autorką pracy jest Wiktoria Chojnacka stworzyła ją w technice kredek i pasteli, na konkurs plastyczny ,,Portret Świętego Mikołaja”. Warto zwrócić uwagę na całkowitą samodzielność uczennicy podczas rysowania. Wykazała się również wyobraźnią, bardzo dużą kreatywnością i indywidualną ekspresją.
  • 35 - zajęcia rozwijające kreatywność w klasie V d. Praca została namalowana, przy wsparciu nauczyciela przez Dobrosławę  Pęksyk. Jest interpretacją pory roku. Stworzona została przy użyciu farby akrylowej, patyczków do uszu. Wykorzystano również brokatowe kleje, czarny flamaster, koronkę, sznurek, pastele olejną. Całość tworzy wesoły zimowy kolaż.
  • 36, 37 - zajęcia w klasie I a przysposabiającej do pracy. Praca została wyhaftowana półkrzyżykiem przez Kacpra Jaskólskiego. Uczeń z chęcią, bardzo precyzyjnie przy niewielkim wsparciu ze strony nauczyciela wyszywa swój ulubiony motyw psa.
  • 38 - 43 - zajęcia rozwijające kreatywność w klasie V d. Uczniowie realizują temat ,,Jak powstają książki, czy warto je czytać?"
    Milena Krupa, Dawid Szaciński, Wiktoria Chojnacka stworzyli barwne, ciekawe, kreatywne  ilustracje do ulubionych książek.
  • 44, 45 - lekcja plastyki w klasie VI. Autorką prac jest Ania Basiak. Zrealizowała ćwiczenie dotyczące tematu światła, cienia i waloru w dziełach sztuki.
  • 46, 47 - lekcja plastyki  w klasie V. Prace stworzyli Konrad Grebelski, Mikołaj Bielecki. Dotyczą one tematu sztuki prehistorycznej, malarstwa naskalnego. Przedstawiają zwierzęta namalowane w tonacji naturalnych barwników ziemi.
  • 48 - 53 - lekcja plastyki w klasie VII. Autorami ,,małych dzieł sztuki” są Paulina Sudół, Aleksandra Basiak (gościnnie klasa VIII, praca nieukończona), Wiktoria Wójcik, Julia Lis. Uczennice zrealizowały temat poświęcony malarstwu abstrakcyjnemu. Po omówieniu nowego pojęcia, samodzielnie ze zrozumieniem, wyobraźnią, swobodną, spontaniczną ekspresją namalowały swoje emocje ubierając je w plamy, kreski, tajemnicze kształty.

 

 

Autor: D. Wójcik