Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

Zajęcia z psychologiem

Zajęcia z psychologiem

Funkcje poznawcze:

  • wskazywanie elementów niepasujących do zbioru
    (np. tworzymy zbiór kredek, do którego wkładamy kilka patyczków.
    Pytamy dziecko: Co nie pasuje?
    Zadaniem dziecka jest wyłączenie elementów, które nie pasują do zbioru.
    Możemy naprowadzać dziecko, zadając pytania pomocnicze: Czego jest więcej patyczków, czy kredek? Daj mi te przedmioty, których jest mniej. Ćwiczenie można również przeprowadzać na ilustracjach, np. obrazek przedstawiający zwierzęta, a wśród nich wpleciony obrazek jakiegoś pojazdu.);
  • szukanie podobieństw i różnic między zabawkami
    (np. pokazujemy dziecku dwa samochodziki. Wspólnie szukamy elementów, które sprawiają, że te zabawki są podobne (mają kierownice, cztery koła) oraz elementów je różnicujące (kolor, wielkość zabawki.);  
  • spostrzeganie zmian w układzie przedmiotów
    (np. układamy kolejno trzy/cztery zabawki. Prosimy dziecko, by zapamiętało ich położenie. Po kilku chwilach zasłaniamy dziecku oczy chustką lub przykrywamy zabawki tak, by dziecko nie widziało i zmienimy ułożenie zabawek – stopniujemy poziom trudności, najpierw zmieniamy położenie jednej zabawki, potem dwóch itd. Zadaniem dziecka jest wskazanie, co się zmieniło.);
  • tworzenie ciągów z figur geometrycznych
    (np. kładziemy kolejno kwadrat, koło, trójkąt. Zadaniem dziecka jest kontynuowanie ciągu. Możemy naprowadzać dziecko, mówiąc: mamy kwadrat, koło, trójkąt, teraz znów położymy kwadrat, co będzie następne?)

Motoryka duża:

  • chodzenie tip-topami po wyznaczonej linii – kredą rysujemy na podłodze linię (początkowo prostą, następnie falistą). Dziecko ma za zadanie przejść tip–topami (palce jednej stopy mają przylegać do pięty drugiej stopy) po tej linii. Najpierw jednak prezentujemy dziecku, jak to ma wykonać;
  • zabawy z piłką – kopanie, turlanie, podrzucanie, łapanie, trafianie do celu, rzucanie naprzemienne;
  • zmiana pozycji na określony sygnał – zaczynamy zabawę od chodzenia na dwóch nogach, na umówiony sygnał (np. klaśnięcie) zmieniamy pozycję. Przykłady: chodzenie na czterech kończynach, podskoki na jednej nodze, położenie się na podłodze, kręcenie się w kółko, chodzenie tip-topami, czołganie się;
  • „kręgle” – ustawiamy klocki pionowo na podłodze w różnych odstępach. Dziecko za pomocą piłki próbuje strącić klocki. Zabawa trwa dotąd, aż wszystkie klocki zostaną strącone. Możemy wykonywać ruchy piłką na zmianę z dzieckiem.

Motoryka mała, precyzja ruchów rąk:

  • malowanie dwoma palcami – dziecko zanurza w farbie palce wskazujące obu rąk. Na czystej kartce papieru maluje oburącz, np. linie poziome, pionowe, kształty, figury geometryczne;
  • kontynuowanie wzorów, szlaczki – zadaniem dziecka jest kontynuowanie wzorów lub szlaczków. Dziecko najpierw rysuje po śladzie, a potem próbuje samo. Malujemy różnymi narzędziami pisarskimi: pędzlami, kredkami, mazakami, ołówkiem, kredą;
  • wydzieranki z papieru kolorowego – dziecko rwie małe kawałeczki z papieru kolorowego i wypełnia nimi wzór, przyklejając klejem kawałeczki. Tematy wydzieranki mogą być różne, np. zimowe krajobrazy, owoce, warzywa, zwierzęta;
  • przewlekanie sznurowadła – wyjmujemy z buta sznurówkę. Razem z dzieckiem przewlekamy sznurówkę między dziurkami w bucie. Możemy tworzyć różne wzory, wskazywać dziecku, przez którą dziurkę ma przewlec sznurówkę.

Komunikacja, mowa:

  • wspólne śpiewanie ulubionych piosenek dziecka – możemy dołączyć również taniec;
  • naśladowanie odgłosów z najbliższego otoczenia oraz odgłosów zwierząt – np. pytamy dziecko: Jak robi kotek/piesek itd. Jakie dźwięki wydaje samochód? Naśladujemy odgłosy razem z dzieckiem.
  • zadawanie dziecku pytań podczas codziennych czynności – np. Co masz w rączce? Czym się bawisz? Co robi tata/mama? itp.
  • czytanie bajek/wierszyków – po przeczytaniu zadajemy dziecku pytania dotyczące tekstu, np. O czym była bajka/wierszyk? Dziecko może odpowiadać na pytania, ale również wskazywać odpowiedzi na ilustracjach, np. bajka opowiadała o samochodziku, więc pokazujemy dziecku obrazek samochodzika i pieska. Zadaniem dziecka jest wskazanie właściwego obrazka. Pytamy dziecko: Co to jest?

Autor: Dżesika Kosno