Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

Usprawnianie funkcji poznawczych

Drodzy rodzice!

Chciałam wam zaproponować przykłady środków dydaktycznych pomocnych w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem do wykonania samodzielnie w domu

Wykorzystując je podczas zabaw ze swoimi dziećmi będziecie mogli zaplanować różnorodne, ciekawe aktywności, które jednocześnie przyczynią się do usprawniania u nich funkcji poznawczych takich jak:

  • usprawnianie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej,
  • poprawę czucia zmysłowego, 
  • poznawanie nowych faktur i różnicowanie ich,
  • polepszanie koncentracji i skupienia podczas zajęć,
  • rozwijanie logicznego myślenia.

Poniżej przedstawię zdjęcie pomocy dydaktycznych z ich krótkim opisem:

  1. Nawlekanka tekstylna – zadaniem dziecka jest nawleczenie zestawu kształtów tekstylnych z wąskim otworem na wstążkę.
    nawlekanka
    Inny rodzaj nawlekanki – zadaniem dziecka jest nawleczenie makaronu na sznurówkę.
    nawlekanka

    Ćwiczenia z użyciem nawlekanki usprawniają motorykę małą, koordynację wzrokowo-ruchową, a także doskonalą umiejętność skupienia uwagi.

  2. Ćwiczenie w przekładanie pomponików o różnej wielkości za pomocą szczypiec drewnianych lub patyczków do sushi. Gdy nie macie w/w przyrządów możecie również użyć większego spinacza do bielizny.
    przekładanie

    Inna odmiana ćwiczenia – napełnianie słoika makaronem za pomocą patyczków do sushi.
    przekłądanie
    Kolejny rodzaj wkładanki polega na przełożeniu piłeczek w otwory pojemnika na jajka.
    przekładanie

    W poniższym ćwiczeniu dziecko musi wypełnić otwory w listku kolorowymi pomponikami. Podczas tego ćwiczenia możemy również utrwalać nazwy kolorów.
    przekłądanie

    Przedstawiony zestaw do ćwiczenia chwytu i koordynacji wzrokowo-ruchowej służy do wkładania różnych przedmiotów o różnej fakturze (miękkiej, gładkiej, twardej) i różnej wielkości w odpowiednie miejsca za pomocą szczypiec.

    Ćwiczenia przekładania i chwytania przedmiotów pozytywnie wpływają na chwyt opuszkowy palców, koordynację wzrokowo-ruchową oraz koncentrację uwagi.

  3. Przewlekanka – zadaniem dziecka jest przewleczenie sznurówki przez wszystkie otwory znajdujące się w obwodzie koła.
    przewlekanie
    Inny rodzaj przewlekanki – ćwiczenie polega na przewleczeniu sznurówki przez różnej wielkości otwory ustawione pod rożnym kątem.

    przewlekanie
    Ćwiczenie przewlekania doskonali precyzję ruchów ręki oraz kontrolę ruchów palców z zachowaniem ustalonego kierunku przewlekania, ale przede wszystkim uczy cierpliwości i rozwija logiczne myślenie.
  4. Układanka wieloelementowa – zadaniem dziecka jest ułożenie obrazka z rozsypanki. Do jej wykonania można użyć fotografii krajobrazów, obiektów, postaci z kolorowych gazet, które należy przykleić na kartkę z bloku technicznego i pociąć dowolnie w trójkąty, kwadraty, prostokąty.
    układanka
    Układanka konturowa – wydanie świąteczne z symbolami Bożego Narodzenia. Można również wykonać z motywami niedawno minionych Świąt Wielkanocnych.
    układanka
    Układanie puzzli i układanek pozytywnie wpływa na koncentrację uwagi, pamięć wzrokową, usprawnia procesy myślenia, doskonali percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo – ruchową.
  5. Ćwiczenia segregowania według kolorów – uczeń przypina klips/spinacz w miejsce z takim samym kolorem. (Gdy mamy spinacze kolorowe, to nie musimy już je obklejać kolorowymi materiałami).
    segregowanie
    Odmiana ćwiczenia w segregowanie – różnicowanie kolorów w zbiorach.
    segregowanie
    Segregowanie w zbiory na przykładzie jesiennego wydania ćwiczenia – zbiory kasztanów.
    segregowanie
    Dzięki ćwiczeniu segregowania w zbiory dziecko doskonali percepcję wzrokową, logiczne myślenie, ale także motorykę małą i precyzję ruchu.
  6. Wpinanie pinezek w kropki na tablicy korkowej. Ćwiczenie rozwija koordynację wzrokowo-ruchową, doskonali chwyt pęsetkowy oraz precyzję ruchów ręki. Możemy dziecko zachęcić do stworzenia danej figury geometrycznej, kwiatka, samochodu itp.
    wpinanie
  7. Zapinanie guzików - nauka i doskonalenie umiejętności zapinania guzików i zamków błyskawicznych. Można do tego ćwiczenia wykorzystać dostępne w domu ubrania dziecka.To ćwiczenie wpływa pozytywnie nie tylko na powiększanie samodzielności w sferze samoobsługi, ale także na koordynację, precyzję ruchów, skupienie uwagi oraz naukę wytrwałości.
    zapinanie
  8. Zakręcanie nakrętek po napojach. Ćwiczenie pozwala doskonalić umiejętności manualne. Odmianą ćwiczenia może być możliwość dopasowywania gwintów do nakrętek.
    zakręcanie

    Celem ćwiczeń polegającym na zakręcaniu nakrętek na gwintach jest usprawnianie motoryki małej, opanowanie umiejętności odkręcania butelek, wzmacnianie napięcia mięśniowego
    i stopniowania nacisku palców i dłoni, rozróżnianie nakrętek pod względem wielkości,  rozróżnianie kierunków prawo – lewo. Można również posłużyć się zestawem do ćwiczenia zakręcania i odkręcania gwintów na śrubach.

    zakręcanie 
  9. Memory dźwiękowe – zestaw do ćwiczeń sensorycznych, mających na celu usprawnienie percepcji słuchowej, poznawanie i różnicowanie dźwięków. Zestaw do ćwiczeń składa się z pojemników wypełnionych różnymi sypkimi produktami takimi jak: kasza, ryż, sól cukier, groch itp. lub innymi rzeczami np. kulkami szklanymi, plastykowymi, baterią paluszek. Rodzic porusza zawartością jednego z odsłoniętych pojemników, zaś dziecko ma za zadanie odszukanie wśród pojemników z zasłoniętą zawartością tego, który brzmi jak samo jak prezentowany przez rodzica.

    instrumenty



Autor: Przydatek. E.