Zajęcia z pedagogiem
Czynności poznawcze
- sortowanie sztućców (widelce, noże, łyżki do oddzielnych przegródek);
- parowanie skarpet;
- proste szeregowanie przedmiotów – układanie od największego do najmniejszego;
- segregowanie przedmiotów pod względem koloru;
- dopasowywanie kształtu do otworu, segregowanie pod względem kształtu;
- naśladowanie układania konstrukcji z klocków („zrób tak samo jak ja”);
- dopasowywanie takich samych obrazków w pary;
- dopasowywanie obrazków na zasadzie skojarzeń;
- układanie wzorów z patyczków, nakrętek, kawałków kartonu itp.;
- układanie historyjek obrazkowych;
- zabawy tematyczne z wykorzystaniem lalek, maskotek, zabawek: proste czynności (karmienie misia, czesanie lalki), złożone (zabawa w dom, sklep, gotowanie, itp.);
- dopasowywanie cyfry do odpowiedniego zbioru elementów, tworzenie zbiorów do danej cyfry;
- dopasowywanie takich samych liter, sylab, wyrazów;
- układanie wyrazów z liter według wzoru;
- dopasowywanie podpisów do obrazków.
Mowa:
- zalewanie mową: opowiadanie o aktualnie wykonywanych czynnościach (co robię, czego używam, po co);
- śpiewanie piosenek z pokazywaniem, słuchanie piosenek;
- czytanie prostych książeczek z obrazkami;
- nazywanie obrazków;
- rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach: bierne („pokaż, gdzie jest…?”), czynne („co to jest?”).
Motoryka mała/manipulacja:
- przypinanie klamerek podczas wieszania prania;
- zbieranie drobnych przedmiotów z blatu, podłogi;
- wrzucanie monet do skarbonki;
- zakręcanie i odkręcanie pojemników;
- zagniatanie ciasta, wycinanie kształtów z ciasta, lepienie z innych mas plastycznych;
- zabawy paluszkowe;
- puszczanie i łapanie baniek mydlanych;
- przesypywanie kaszy, cukru, ryżu za pomocą łyżki, lejka itp.;
- przelewanie wody;
- nawlekanie korali, makaronu na sznurek/drucik;
- cięcie papieru nożyczkami;
- malowanie farbami z użyciem pędzla, palców, gąbek, itp.;
- kolorowanie obrazków.
Motoryka duża, samoobsługa:
- wdrażanie do samodzielnego ubierania się – zakładanie i zdejmowanie skarpet i czapki, czynności higienicznych, mycia zębów;
- zabawy z piłką/balonem: rzucanie, łapanie, turlanie, odbijanie, kopanie;
- wrzucanie piłki do wiaderka z odległości;
- podskoki obunóż i na jednej nodze;
- sprzątanie zabawek (podnoszenie z podłogi, układanie na półkach, w szafkach, szufladach).