Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

Zajęcia z pedagogiem

Zajęcia z pedagogiem

Czynności poznawcze

  • sortowanie sztućców (widelce, noże, łyżki do oddzielnych przegródek);
  • parowanie skarpet;
  • proste szeregowanie przedmiotów – układanie od największego do najmniejszego;
  • segregowanie przedmiotów pod względem koloru;
  • dopasowywanie kształtu do otworu, segregowanie pod względem kształtu;
  • naśladowanie układania konstrukcji z klocków („zrób tak samo jak ja”);
  • dopasowywanie takich samych obrazków w pary;
  • dopasowywanie obrazków na zasadzie skojarzeń;
  • układanie wzorów z patyczków, nakrętek, kawałków kartonu itp.;
  • układanie historyjek obrazkowych;
  • zabawy tematyczne z wykorzystaniem lalek, maskotek, zabawek: proste czynności (karmienie misia, czesanie lalki), złożone (zabawa w dom, sklep, gotowanie, itp.);
  • dopasowywanie cyfry do odpowiedniego zbioru elementów, tworzenie zbiorów do danej cyfry;
  • dopasowywanie takich samych liter, sylab, wyrazów;
  • układanie wyrazów z liter według wzoru;
  • dopasowywanie podpisów do obrazków.

Mowa:

  • zalewanie mową: opowiadanie o aktualnie wykonywanych czynnościach (co robię, czego używam, po co);
  • śpiewanie piosenek z pokazywaniem, słuchanie piosenek;
  • czytanie prostych książeczek z obrazkami;
  • nazywanie obrazków;
  • rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach: bierne („pokaż, gdzie jest…?”), czynne („co to jest?”).

Motoryka mała/manipulacja:

  •  przypinanie klamerek podczas wieszania prania;
  • zbieranie drobnych przedmiotów z blatu, podłogi;
  • wrzucanie monet do skarbonki;
  • zakręcanie i odkręcanie pojemników;
  • zagniatanie ciasta, wycinanie kształtów z ciasta, lepienie z innych mas plastycznych;
  • zabawy paluszkowe;
  • puszczanie i łapanie baniek mydlanych;
  • przesypywanie kaszy, cukru, ryżu za pomocą łyżki, lejka itp.;
  • przelewanie wody;
  • nawlekanie korali, makaronu na sznurek/drucik;
  • cięcie papieru nożyczkami;
  • malowanie farbami z użyciem pędzla, palców, gąbek, itp.;
  • kolorowanie obrazków.

Motoryka duża, samoobsługa:

  • wdrażanie do samodzielnego ubierania się – zakładanie i zdejmowanie skarpet i czapki, czynności higienicznych, mycia zębów;
  • zabawy z piłką/balonem: rzucanie, łapanie, turlanie, odbijanie, kopanie;
  • wrzucanie piłki do wiaderka z odległości;
  • podskoki obunóż i na jednej nodze;
  • sprzątanie zabawek (podnoszenie z podłogi, układanie na półkach, w szafkach, szufladach).

Autor: K. Figura