Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

Ćwiczenia logopedyczne i porady dla rodziców

Ćwiczenia logopedyczne

Dziecko + rodzice/opiekunowie + logopeda = sukces dziecka

Drodzy rodzice, opiekunowie, pamiętajcie, że

"Dzieci mogą dużo więcej niż im powierzamy”

  Rozwijamy mowę dziecka:

  • Czytając książki. Ważne jest czytanie uczestniczące.
  • Oglądając razem z dzieckiem i omawiając  ilustracje, najbliższe otoczenie.
  • Rozwijając zainteresowania dziecka, bawiąc się z nim ulubionymi zabawkami, gotując wspólnie, sadząc nasionka, czy majsterkując (pamiętając o zasadach bezpieczeństwa), itp.
  • Zachęcaj do śpiewu, wokalizowania, wydawania chociaż najmniejszego dźwięku, gdyż wtedy nieprawidłowy rytm, melodia mowy nie występuje, a z pewnością się minimalizuje.

Ważne w komunikacji / Zalecenia:

  • kontakt wzrokowy podczas rozmowy;
  • wsłuchanie się w wypowiedzi dziecka zawsze do końca, nawet gdy są one niewerbalne;
  • aranżowanie kontaktów z innymi;
  • dbałość o bezpieczeństwo psychiczne dziecka, akceptowanie jego potrzeb i możliwość rozwojowych;
  • prawidłowa mowa;
  • Mówmy do dziecka dużo i spokojnie. Nie podnośmy głosu, zwracając się do niego.
  • Kiedy dziecko wypowie nowe słowo, sylabę, dźwięk, cieszymy się. Chwalimy go za każdy przejaw aktywności werbalnej, czy niewerbalnej.
  • Mówmy dziecku, co przy nim robimy, co dzieje się wokół niego. Niech mowa towarzyszy spacerom, zakupom, pracom domowym.
  • Oglądajmy z dzieckiem obrazki, nazywajmy przedmioty i opisujmy sytuacje prostymi zdaniami.
  • Rysujmy z dzieckiem, mówimy co kreślimy - "...teraz rysujemy auto”. To jest koło, tu są drzwi, dach...".
  • Śpiewajmy z dzieckiem. Jest to ćwiczenie językowe, rytmiczne, a zarazem terapeutyczne.
  • Starajmy się, aby zabawy językowe i dźwiękonaśladowcze znalazły się w repertuarze czynności wykonywanych wspólnie z dzieckiem.

Ćwiczenia oddechowe:

  • Głębokie wdechy i wydechy w pozycji stojącej, siedzącej i leżącej np. Fajnie, gdy połączymy je z prostymi ćwiczeniami ruchowymi, np. wymachy rąk, skłony, stanie na jednej nodze...
  • Zdmuchiwanie płomienia świeczki, dmuchanie na różne przedmioty o różnym ciężarze, m.in. piłeczki, kartki papieru, piórka, itp., rozdmuchiwanie w misce ryżu, kaszy, itp
  • Puszczanie baniek mydlanych
  • Dmuchanie w rurki różnej średnicy ze zmiennym natężeniem siły i czasu trwania
  • Przesadna artykulacja głosek: a-i-e-o-u-y, wokalizacja dźwięków przez dziecko.

W ćwiczeniach z dzieckiem wykorzystujemy naturalne okazje, aby pogimnastykować aparat mowy: 

  • Gdy na talerzu został ulubiony sos, miód lub konfitura - pozwól mu wylizać go językiem. To ćwiczenie skutecznie gimnastykuje środkową część języka.
  • Żucie pokarmów, dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, puszczanie baniek mydlanych a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
  • Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponuj mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze.
  • Po śniadaniu posmaruj wargi dziecka miodem, kremem czekoladowym lub mlekiem w proszku i poproś, aby zlizał je dokładnie jak kotek.
  • Kiedy dziecko ziewa nie gań go, lecz poproś, aby ziewnęło jeszcze kilka razy, zasłaniając usta.
  • Przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponuj dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno.
  • Przy rysowaniu sprawdź czy twoja pociecha potrafi narysować kółko (językiem dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust).
  • Wszystkie ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem uprzednio mu je demonstrując.

 Aby usprawnić policzki dziecka:

  • masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami (może do tego posłużyć oliwka dla niemowląt)
  • napinamy (nadymamy) policzki wraz z wargami i rozluźniamy, prosimy dziecko o powtórzenie,
  • wypychamy językiem policzki (można pomasować palcem wewnętrzna stronę policzków)
  • wydymamy je i wciągamy do wewnątrz
  • nie robimy ćwiczeń na siłę, pamiętajmy, że ćwiczenia mają się kojarzyć z czymś wesołym, przyjemnym)

Aby usprawnić język:

  • dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów – „liczenie zębów”
  • przesuwamy czubek języka po podniebieniu – „malujemy sufit”
  • mlaskamy,
  • kląskamy (konik),
  • wsuwamy język pod górną i dolną wargę,
  • cofamy czubek języka wzdłuż podniebienia, czubkiem języka dotykamy wałka dziąsłowego,
  • przesuwamy język na boki w jamie ustnej, wypychamy policzki,

Aby usprawnić wargi:

  • cmokania (buziaki),
  • parskania (konik),
  • na przemian robienia „dzióbka”- wymawiamy „u” i rozszerzania ust – wymawiamy „i”,
  • wydymania, zaciskania, rozluźniania, masowania warg palcami,
  • przesadnego wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
  • naprzemienne zakładanie warg na siebie ( górna na dolna i odwrotnie)

Ćwiczenia mogą być tak naprawdę wykonywane o każdej porze dnia, np.:

  • Rano:
    • Podczas śniadania pozostawione na talerzu okruszki, dżem, konfitura polecamy dziecku, aby wylizało; Nutellę, płatki kukurydziane możemy przykleić na wałku dziąsłowym za górnymi zębami i zlizujemy czubkiem języka.
    • Kładziemy płatek śniadaniowy, chrupki na język i podnosimy do wałka dziąsłowego, przytrzymujemy chwilę i możemy go schrupać.
  • Po południu:
    • Kozłujemy piłkę, jeździmy samochodami i jednocześnie wypowiadamy ciągi wyrazowe. Naśladujemy odgłosy otoczenia, powtarzamy wierszyki, wyliczanki. Pod kubkami chowamy karteczki z obrazkami (mogą być wycięte ze starej gazety), sylabami i po odkryciu prosimy by dziecko po nas powtórzyło.
    • gimnastyka buzi i języka (najlepiej przed lustrem)
  • Przed snem:
    • Czytamy dziecku bajkę i zawsze naśladujemy odgłosy występujących w nich zwierząt, pojazdów, sprzętów AGD...

Życzę miłych chwil z dzieckiem. Powodzenia!
Iza Bogudzińska - logopeda

Autor: I. Bogudzińska