Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

Integracja Sensoryczna

Integracja sensoryczna

Zaburzenia sensorycznej integracji:

  • hiperaktywność
  • hipoaktywność
  • problemy z koncentracja
  • nadpobudliwość emocjonalna
  • obniżony poziom koordynacji wzrokowo- ruchowej
  • niezdarność ruchowa
  • zaburzenia poczucia kierunku
  • słaba organizacja zachowania
  • zaburzenia mowy
  • problemy w obcowaniu z ludźmi
  • problemy z czytaniem, pisaniem, rysowaniem
  • problemy w samoobsłudze i wykonywaniu codziennych czynności
  • niska samoocena

Przyczyny:

Występowanie  w/w dysfunkcji może być powodem źle działającego systemu przedsionkowego, systemu proprioceptywnego, systemu czuciowego, obustronnej koordynacji, schematu ciała, orientacji przestrzennej, planowania motorycznego, systemu wzrokowego i słuchowego.

Podaję kilka przykładów ćwiczeń,

które można wykonać w domu z dzieckiem

Stymulacja dotykowa:

  • masaż szorstką rękawiczką, pędzelkiem, piórkami
  • wydobywanie przedmiotów z pojemnika z gryką
  • masaż sensorykami
  • rozpoznawanie kształtów dotykiem
  • lokalizacja i dyskryminacja punktów na skórze

Stymulacja węchowa

  • wąchanie zapachów
  • oswajanie z zapachami

Stymulacja słuchu

  • rozpoznawanie instrumentów, szukanie źródła dźwięku
  • przybliżanie do ucha źródła dźwięku
  • naśladowanie dźwięku

Stymulacja układu proprioceptywnego

  • masaż uciskowy opuszków palców – naparstkiem
  • dociskanie nadgarstków, stawów łokciowych ,skokowych.
  • uciski
  • siłowanie, ciągnięcie, machanie, odbijanie
  • zabawa w taczkę
  • nalewanie i przesypywanie
  • rzuty do celu w pozycji leżącej na brzuchu.
  • przeciąganie liny w parze, przepychanie dużej piłki

Stymulacja wzroku: 

  • dorysowywanie brakujących elementów na obrazkach
  • śledzenie przedmiotu zawieszonego na sznurku( w przód – w tył, w bok, po kole) , łapanie, odbijanie, unikanie.
  • podążanie wzrokiem za źródłem światła

Ćwiczenia równoważne

  • podskoki obunóż: w przód-w tył, na boki
  • chód po linie, narysowanej linii, stopa za stopą
  • pokonywanie toru przeszkód: pod, nad, slalomem
  • chodzenie/raczkowanie z „ciężarem” na głowie
  • przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie.

Ćwiczenia na piłce rehabilitacyjnej (dużej 45-65cm)

(w leżeniu na brzuchu, w siadzie)

Stymulacja układu proprioceptywno - przedsionkowego

  • toczenie
  • kołysanie

Ćwiczenia na materacu

Stymulacja układu proprioceptywnego połączona z doskonaleniem

  • koordynacji ruchowej
  • równowagi
  • naprzemienności ruchów
  • dotyku
    • (w leżeniu na plecach) dotykanie prawym łokciem do lewego kolana (i na odwrót)
    • chwytanie piłki bez odbicia i z odbiciem
    • podnoszenie z podłogi woreczków
    • toczenie , przepychanie piłki
    • przekładanie przedmiotów o różnej fakturze i ciężarze:
      1. z materiału
      2. gładkiej
      3. ciężkiej
      4. z wypustkami

Ćwiczenia na huśtawce

Stymulacja układu przedsionkowego połączona z doskonaleniem :

  • chwytu pęsetkowego
  • koordynacji ruchowej
  • koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • koncentracji uwagi
  • różnicowania wzrokowego
  • przekraczania linii środkowej ciała

 

    • odczepianie klipsa
    • rzuty do celu
    • szukanie cukierka (przedmiotu) pod jednym z trzech kubków
    • rozdzielanie kart wg kształtu i koloru
    • łapanie/rzucanie  piłki/woreczka
    • przekładanie przedmiotów z jednej strony na drugą  
    • odbijanie piłeczki: rzucanej/ podwieszonej
    • nawlekanie koralików
    • przewlekanie sznurowadeł przez otwory

Relaksacja

(najlepiej przy spokojnej muzyce, w leżeniu na materacu lub dywanie)

  • masaż piłką całego ciała
  • ugniatanie dłońmi całego ciała

 

Autor: J. Celuch