Integracja Sensoryczna
Zaburzenia sensorycznej integracji:
- hiperaktywność
- hipoaktywność
- problemy z koncentracja
- nadpobudliwość emocjonalna
- obniżony poziom koordynacji wzrokowo- ruchowej
- niezdarność ruchowa
- zaburzenia poczucia kierunku
- słaba organizacja zachowania
- zaburzenia mowy
- problemy w obcowaniu z ludźmi
- problemy z czytaniem, pisaniem, rysowaniem
- problemy w samoobsłudze i wykonywaniu codziennych czynności
- niska samoocena
Przyczyny:
Występowanie w/w dysfunkcji może być powodem źle działającego systemu przedsionkowego, systemu proprioceptywnego, systemu czuciowego, obustronnej koordynacji, schematu ciała, orientacji przestrzennej, planowania motorycznego, systemu wzrokowego i słuchowego.
Podaję kilka przykładów ćwiczeń,
które można wykonać w domu z dzieckiem
Stymulacja dotykowa:
- masaż szorstką rękawiczką, pędzelkiem, piórkami
- wydobywanie przedmiotów z pojemnika z gryką
- masaż sensorykami
- rozpoznawanie kształtów dotykiem
- lokalizacja i dyskryminacja punktów na skórze
Stymulacja węchowa
- wąchanie zapachów
- oswajanie z zapachami
Stymulacja słuchu
- rozpoznawanie instrumentów, szukanie źródła dźwięku
- przybliżanie do ucha źródła dźwięku
- naśladowanie dźwięku
Stymulacja układu proprioceptywnego
- masaż uciskowy opuszków palców – naparstkiem
- dociskanie nadgarstków, stawów łokciowych ,skokowych.
- uciski
- siłowanie, ciągnięcie, machanie, odbijanie
- zabawa w taczkę
- nalewanie i przesypywanie
- rzuty do celu w pozycji leżącej na brzuchu.
- przeciąganie liny w parze, przepychanie dużej piłki
Stymulacja wzroku:
- dorysowywanie brakujących elementów na obrazkach
- śledzenie przedmiotu zawieszonego na sznurku( w przód – w tył, w bok, po kole) , łapanie, odbijanie, unikanie.
- podążanie wzrokiem za źródłem światła
Ćwiczenia równoważne
- podskoki obunóż: w przód-w tył, na boki
- chód po linie, narysowanej linii, stopa za stopą
- pokonywanie toru przeszkód: pod, nad, slalomem
- chodzenie/raczkowanie z „ciężarem” na głowie
- przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie.
Ćwiczenia na piłce rehabilitacyjnej (dużej 45-65cm)
(w leżeniu na brzuchu, w siadzie)
Stymulacja układu proprioceptywno - przedsionkowego
- toczenie
- kołysanie
Ćwiczenia na materacu
Stymulacja układu proprioceptywnego połączona z doskonaleniem
- koordynacji ruchowej
- równowagi
- naprzemienności ruchów
- dotyku
- (w leżeniu na plecach) dotykanie prawym łokciem do lewego kolana (i na odwrót)
- chwytanie piłki bez odbicia i z odbiciem
- podnoszenie z podłogi woreczków
- toczenie , przepychanie piłki
- przekładanie przedmiotów o różnej fakturze i ciężarze:
- z materiału
- gładkiej
- ciężkiej
- z wypustkami
Ćwiczenia na huśtawce
Stymulacja układu przedsionkowego połączona z doskonaleniem :
- chwytu pęsetkowego
- koordynacji ruchowej
- koordynacji wzrokowo-ruchowej
- koncentracji uwagi
- różnicowania wzrokowego
- przekraczania linii środkowej ciała
-
- odczepianie klipsa
- rzuty do celu
- szukanie cukierka (przedmiotu) pod jednym z trzech kubków
- rozdzielanie kart wg kształtu i koloru
- łapanie/rzucanie piłki/woreczka
- przekładanie przedmiotów z jednej strony na drugą
- odbijanie piłeczki: rzucanej/ podwieszonej
- nawlekanie koralików
- przewlekanie sznurowadeł przez otwory
Relaksacja
(najlepiej przy spokojnej muzyce, w leżeniu na materacu lub dywanie)
- masaż piłką całego ciała
- ugniatanie dłońmi całego ciała