Integracja Sensoryczna
W procesie uczenia się znaczącą rolę odgrywają zmysły. Nawet drobne zaburzenia w ich pracy, mogą skutecznie utrudniać dziecku opanowanie umiejętności szkolnych, mieć wpływ na ich rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny. Jedną z metod wspomagających pracę zaburzonych funkcji jest Terapia Integracji Sensorycznej.
Metoda integracji sensorycznej to jedna z ważniejszych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi z problemami w rozwoju. W naszej placówce wykorzystywana jest już od dziewięciu lat.
Terapia integracji sensorycznej odbywa się w specjalnie przystosowanej sali, wyposażonej w niezbędne sprzęty, akcesoria, pomoce do stymulacji podstawowych układów zmysłowych: przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego. Specjalistyczny sprzęt pełni zasadniczą rolę we wspomaganiu, modyfikowaniu lub przywracaniu funkcji w zaburzeniach ruchowych, posturalnych w regulacji napięcia mięśniowego w stymulowaniu planowania motorycznego, w korekcji i usprawnianiu procesów sensorycznych. Praca z dzieckiem przebiega w oparciu o wcześniej sporządzoną diagnozę i ramowy program terapii. Poprzez ukierunkowaną zabawę i swobodną aktywność wywołane są u dziecka określone reakcje sensoryczne, które prowadzą do pozytywnych zmian w ich zachowaniu, poprawy stosunków z rówieśnikami oraz do zwiększenia poczucia własnej wartości.
Metodę integracji sensorycznej wykorzystuje się w terapii:
- dzieci z trudnościami w uczeniu się,
- dzieci z zaburzeniami mowy,
- dzieci z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego,
- dzieci z dysleksją,
- dzieci z deficytem uwagi,
- dzieci z nadpobudliwością psychoruchową,
- dzieci w upośledzeniem ruchowym,
- dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju,
- dzieci z autyzmem,
- dzieci z zespołem Aspergera,
- dzieci z zespołem Downa,
- dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Jacek Celuch