Hipoterapia w naszej placówce
Hipoterapia w naszym Ośrodku prowadzona jest od 2016 roku.
Obecnie terapią objętych jest 15 dzieci (rok szkolny 2017/2018), które bardzo chętnie i na miarę swoich możliwości uczestniczą w zajęciach. Dużą rolę w czasie trwania zajęć odgrywają ich rodzice, którzy chętnie pomagają w asekuracji swoich dzieci, bądź prowadzą konia, co jest ważnym elementem terapii. Często także jest to czas na spontaniczną rozmowę z nimi, która dodatkowo pozytywnie wpływa na relacje między nami.
Zajęcia hipoterapii odbywają się w Starym Ciepielowie - Hipoterapia Podkowa.
Hipoterapia to jedna z wielu metod rehabilitacji wieloprofilowej, tzn. oddziałującej jednocześnie ruchowo, sensorycznie, psychicznie i społecznie.
Swoją specyfikę zawdzięcza koniowi biorącemu udział w terapii.
Stan dzieci poprawia się podczas jazdy konnej i dzięki bezpośredniemu kontaktowi ze zwierzęciem. Dla wielu z nich nawiązanie więzi z koniem wspomaga rozwój samodzielności i wzmacnia poczucie własnej wartości. Koń i jego ruch dają nowe i niespotykane w innych metodach terapeutycznych możliwości. Poprawie ulegają ogólne reakcje równoważne, zmniejszają się przykurcze.
Terapia prowadzona jest o założenia programu dla grupy dzieci, jednak każda forma ćwiczeń i zabaw stosowanych podczas zajęć ma charakter indywidualny, dostosowany do możliwości psychofizycznych danego dziecka.
Główne założenia terapii:
- Budowanie zaufania do terapeuty i do konia.
- Poznanie zasad i czynności związanych z opieką nad koniem.
- Zachęcanie do porozumiewania się werbalnego lub pozawerbalnego z terapeutą.
- Stymulowanie zmysłów podczas zajęć hipoterapii: zmysłu wzroku, słuchu, dotyku.
- Ćwiczenia ruchowe na koniu:
- zaznaczanie początku i końca zajęć - piosenka "Witaj", zachęcanie do wspólnej zabawy;
- usprawnianie ruchowe i zachęcanie do samodzielnego wchodzenia i schodzenia z konia z pomocą rampy;
- ćwiczenia rozgrzewające na koniu, wymachy rąk, sięganie do poszczególnych części ciała konia, ćwiczenia z zakresu orientacji przestrzennej;
- zmiany pozycji na koniu - jazda przodem, bokiem i tyłem do kierunku jazdy;
- próby utrzymania pozycji pośredniej w stój i w stępie;
- ćwiczenia z użyciem różnorodnych pomocy terapeutycznych (kółka, spinacze, piłki sensoryczne, bańki mydlane, obrazki z określonymi ćwiczeniami, itp);
- zachęcanie i dążenie do samodzielności podczas wykonywania czynności podczas zajęć;
- próby jazdy bez trzymania się pasa w celu zwiększenia reakcji równoważnych dziecka;
- stosowanie ćwiczeń rozluźniających i oddechowych na zakończenie zajęć.
- zaznaczanie początku i końca zajęć - piosenka "Witaj", zachęcanie do wspólnej zabawy;
A. Adamowicz