Po co psycholog w naszej placówce?
- Psycholog pomaga dzieciom i młodzieży w uporaniu się z dojrzewaniem, dorastaniem, stawaniem się człowiekiem myślącym samodzielnie i w zgodzie z własnymi wartościami oraz z poszanowaniem wartości innych osób.
-
Pomaga żyć w świecie, który rozwija się i zmienia w zastraszającym tempie – uczniowie są zasypywani ilością materiału, nauczyciele starają się maksymalnie dużo wiedzy przekazać, a rodzice starają się pogodzić pracę zawodową i pracę wychowawczą w domu. Doba jednak wciąż nie daje się wydłużyć.
Psycholog ma pomóc młodemu człowiekowi „ogarnąć” jego życie. Uporać się z wyzwaniami i trudnościami. Dodatkowo ma pomóc „ogarnąć” nauczycielowi „ogarnianie” ucznia oraz wesprzeć rodziców, aby ten proces przetrwali.
I robi tylko tyle...
I aż tyle...
Podstawowym celem pracy psychologa jest podejmowanie różnego rodzaju działań wspomagających prawidłowy rozwój psychiczny dzieci w porozumieniu z nauczycielami, rodzicami oraz instytucjami świadczącymi pomoc rodzinom. Dobro dziecka to priorytet każdej realizowanej inicjatywy.
Główne zadania psychologa to:
-
Pomoc rodzicom oraz nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
-
Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju wychowanka, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.
-
Indywidualna pomoc uczniom i ich rodzicom w rozwiązywaniu problemów związanych z zachowaniem i nauką.
-
Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla wychowanków, rodziców i nauczycieli na przykład zajęć warsztatowych dla dzieci ćwiczących umiejętności efektywnego komunikowania się, znajomości technik uczenia się, rozpoznawania emocji, podnoszenia samooceny.
-
Aktywizowanie członków społeczności ośrodka w procesie zwiększania bezpieczeństwa w placówce i poza nią między innymi poprzez pogadanki, wykłady, rozmowy indywidualne.
-
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz podejmowanie różnych działań wspierających rozwój wychowanka w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
-
Współpraca z nauczycielami, rodzicami oraz instytucjami wspierającymi rodziny.
Drogi wychowanku, jeśli:
-
Czujesz się samotny w swojej klasie.
-
Masz jakiś problem i nie wiesz, jak go rozwiązać.
-
W twoim otoczeniu zaistniały sytuacje, które Cię niepokoją.
-
Nie wiesz, jak poradzić sobie ze stresem.
-
Chcesz podzielić się swoimi sukcesami, wrażeniami.
Po prostu chcesz porozmawiać z kimś zaufanym…
Rodzic może oczekiwać od psychologa:
-
Pomocy w rozpoznawaniu możliwości i zdolności dziecka.
-
Wsparcia w procesie wychowawczym.
-
Propozycji wspólnych działań w celu rozwiązania problemów dziecka.
-
Życzliwości, zrozumienia i dyskrecji.
Nauczyciel może oczekiwać od psychologa:
-
Służenia radą w trakcie planowania procesu wychowawczego.
-
Pomocy w indywidualizowaniu pracy w dziećmi o specjalnych potrzebach lub z dziećmi zdolnymi.
-
Pomocy w rozwiązywaniu dylematów wychowawczych.
-
Analizy specyficznych trudności i mechanizmów psychologicznych dzieci oraz wskazówek do dalszej pracy.