Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

Po co psycholog w naszej placówce?

Co robi psycholog w placówce?

  • Psy­cho­log po­ma­ga dzieciom i mło­dzie­ży w upo­ra­niu się z doj­rze­wa­niem, do­ra­sta­niem, sta­wa­niem się czło­wie­kiem my­ślą­cym sa­mo­dziel­nie i w zgo­dzie z wła­sny­mi war­to­ściami oraz z po­sza­no­wa­niem war­to­ści in­nych osób.
  • Po­ma­ga żyć w świe­cie, któ­ry roz­wi­ja się i zmie­nia w za­stra­sza­ją­cym tem­pie – ucznio­wie są za­sy­py­wa­ni ilo­ścią ma­te­ria­łu, na­uczy­cie­le sta­ra­ją się mak­sy­mal­nie du­żo wie­dzy prze­ka­zać, a ro­dzi­ce sta­ra­ją się po­go­dzić pra­cę za­wo­do­wą i pra­cę wy­cho­waw­czą w do­mu. Do­ba jed­nak wciąż nie da­je się wy­dłu­żyć. 

Psy­cho­log ma po­móc mło­de­mu czło­wie­ko­wi „o­gar­ną­ć” je­go ży­cie. Upo­rać się z wy­zwa­nia­mi i trud­no­ścia­mi. Do­dat­ko­wo ma po­móc „o­gar­ną­ć” na­uczy­cie­lo­wi „o­gar­nia­nie” ucznia oraz wes­przeć ro­dzi­ców, aby ten pro­ces prze­trwa­li.

I ro­bi tyl­ko ty­le...

I aż ty­le...

Podstawowym celem pracy psychologa jest podejmowanie różnego rodzaju działań wspomagających prawidłowy rozwój psychiczny dzieci w porozumieniu z nauczycielami, rodzicami oraz instytucjami świadczącymi pomoc rodzinom. Dobro dziecka to priorytet każdej realizowanej inicjatywy.

Główne zadania psychologa to:

  • Pomoc rodzicom oraz nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.

  • Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju wychowanka, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.

  • Indywidualna pomoc uczniom i ich rodzicom w rozwiązywaniu problemów związanych z zachowaniem i nauką.

  • Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla wychowanków, rodziców i nauczycieli na przykład zajęć warsztatowych dla dzieci ćwiczących umiejętności efektywnego komunikowania się, znajomości technik uczenia się, rozpoznawania emocji, podnoszenia samooceny.

  • Aktywizowanie członków społeczności ośrodka w procesie zwiększania bezpieczeństwa w placówce i poza nią między innymi poprzez pogadanki, wykłady, rozmowy indywidualne.

  • Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz podejmowanie różnych działań wspierających rozwój wychowanka w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.

  • Współpraca z nauczycielami, rodzicami oraz instytucjami wspierającymi rodziny.

 

Drogi wychowanku, jeśli:

  • Czujesz się samotny w swojej klasie.

  • Masz jakiś problem i nie wiesz, jak go rozwiązać.

  • W twoim otoczeniu zaistniały sytuacje, które Cię niepokoją.

  • Nie wiesz, jak poradzić sobie ze stresem.

  • Chcesz podzielić się swoimi sukcesami, wrażeniami.

Po prostu chcesz porozmawiać z kimś zaufanym…

 

Rodzic może oczekiwać od psychologa:

  • Pomocy w rozpoznawaniu możliwości i zdolności dziecka.

  • Wsparcia w procesie wychowawczym.

  • Propozycji wspólnych działań w celu rozwiązania problemów dziecka.

  • Życzliwości, zrozumienia i dyskrecji.

 

Nauczyciel może oczekiwać od psychologa:

  • Służenia radą w trakcie planowania procesu wychowawczego.

  • Pomocy w indywidualizowaniu pracy w dziećmi o specjalnych potrzebach lub z dziećmi zdolnymi.

  • Pomocy w rozwiązywaniu dylematów wychowawczych.

  • Analizy specyficznych trudności i mechanizmów psychologicznych dzieci oraz wskazówek do dalszej pracy.

 

 

Autor: M. Góralska