Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

Trening Zastępowania Agresji ART - nowe zajęcia grupowe

Trening Zastępowania Agresji

W październiku w naszym Ośrodku ruszają nowe zajęcia grupowe, w tym Trening Zastępowania Agresji. Jest to metoda przeznaczona do pracy z osobami mającymi problem w opanowaniu złości i agresji, ucząca zachowania adekwatnego do sytuacji wcześniej wywołującej frustrację i gniew. Bazuje na nabywaniu przez uczestnika podstawowych umiejętności prospołecznych, radzenia sobie z trudnymi emocjami, a także prowadzi do stopniowego wzrostu poziomu moralnego.

Trening Zastępowania Agresji zaliczany jest do grupy metod poznawczo-behawioralnych, polegających na tym, że dokonując poznawczej analizy sytuacji, w której się znajdował lub znajduje uczestnik treningu, oraz wykorzystując umiejętności modelowania i system pozytywnych wzmocnień, dokonuje zmiany w swoim zachowaniu.

Celem zajęć jest:

  • Przekazanie podstawowej wiedzy na temat złości i agresji oraz mechanizmów jej powstawania;
  • Uczenie umiejętności prospołecznych, kontrolowania złości i podnoszenia poziomu moralnych osądów według założeń Treningu Zastępowania Agresji ART;

TZA składa się z trzech obszarów, z których każdy jest trenowany na oddzielnych spotkaniach. Jest to:

  • trening usprawnianie i nabywanie umiejętności prospołecznych – wybrano 10 umiejętności, w tym skarżenie się, rozumienie czyichś uczuć, przygotowanie do trudnej rozmowy, radzenie sobie z czyimś gniewem, unikanie bójek, pomaganie innym, radzenie sobie
    z oskarżeniem, radzenie sobie z presją grupy, wyrażanie sympatii, reagowanie na niepowodzenia;
  • trening kontroli złości - uczenie, czego nie należy robić. Wykrywanie i nazywanie sygnałów złości i naszej reakcji na „nie”. Identyfikowanie zewnętrznych i wewnętrznych wyzwalaczy złości. Poszukiwanie konstruktywnych i wyławianie destruktywnych reduktorów złości oraz analiza skutków, jakie one wywołują. Stosowanie monitów.
  • trening wnioskowania moralnego - Celem treningu jest wywołanie dysonansu poznawczego i refleksji w odniesieniu do własnego świata wartości w duchu daleko idącej tolerancji. Nadawanie pozytywnego znaczenia emocjom i uczuciom, postawom i przekonaniom, co stanowi podstawę edukacji moralnej. Trening wnioskowania moralnego poprzedzony jest ćwiczeniami mającymi na celu odkrycie wartości poprzez wywołanie dysonansu poznawczego i dyskusję o problemach moralnych. Przedmiotem dyskusji są dylematy moralne, a uczestnicy poszukują rozwiązań i argumentów uzasadniających ich wybór. Uczenie podejmowania decyzji moralnych poprzez próbę odpowiedzi na pytanie, jaka wartość stoi u podstawy każdego ludzkiego działania.

Program realizowany jest poprzez:

  • modelowanie – czyli odzwierciedlanie przez dwóch trenerów zachowań składających się na daną umiejętność prospołeczną, której trenujący nie posiadają lub nie używają jej;
  • granie ról – polegające na przetrenowaniu właściwych społecznie zachowań;
  • trenowanie przeniesienia (transfer) – tzn. zachęcanie uczestników do wykorzystania trenowanej umiejętności w codziennym życiu;
  • udzielanie informacji zwrotnej – mówiącej o poprawności przedstawionej umiejętności ze względu na wcześniej pokazane zachowania modelowe;
  • burzę mózgów;
  • dyskusję;
  • miniwykład.

Aleksandra Szymańska

Autor: admin