Trening Zastępowania Agresji ART - nowe zajęcia grupowe
W październiku w naszym Ośrodku ruszają nowe zajęcia grupowe, w tym Trening Zastępowania Agresji. Jest to metoda przeznaczona do pracy z osobami mającymi problem w opanowaniu złości i agresji, ucząca zachowania adekwatnego do sytuacji wcześniej wywołującej frustrację i gniew. Bazuje na nabywaniu przez uczestnika podstawowych umiejętności prospołecznych, radzenia sobie z trudnymi emocjami, a także prowadzi do stopniowego wzrostu poziomu moralnego.
Trening Zastępowania Agresji zaliczany jest do grupy metod poznawczo-behawioralnych, polegających na tym, że dokonując poznawczej analizy sytuacji, w której się znajdował lub znajduje uczestnik treningu, oraz wykorzystując umiejętności modelowania i system pozytywnych wzmocnień, dokonuje zmiany w swoim zachowaniu.
Celem zajęć jest:
- Przekazanie podstawowej wiedzy na temat złości i agresji oraz mechanizmów jej powstawania;
- Uczenie umiejętności prospołecznych, kontrolowania złości i podnoszenia poziomu moralnych osądów według założeń Treningu Zastępowania Agresji ART;
TZA składa się z trzech obszarów, z których każdy jest trenowany na oddzielnych spotkaniach. Jest to:
- trening usprawnianie i nabywanie umiejętności prospołecznych – wybrano 10 umiejętności, w tym skarżenie się, rozumienie czyichś uczuć, przygotowanie do trudnej rozmowy, radzenie sobie z czyimś gniewem, unikanie bójek, pomaganie innym, radzenie sobie
z oskarżeniem, radzenie sobie z presją grupy, wyrażanie sympatii, reagowanie na niepowodzenia; - trening kontroli złości - uczenie, czego nie należy robić. Wykrywanie i nazywanie sygnałów złości i naszej reakcji na „nie”. Identyfikowanie zewnętrznych i wewnętrznych wyzwalaczy złości. Poszukiwanie konstruktywnych i wyławianie destruktywnych reduktorów złości oraz analiza skutków, jakie one wywołują. Stosowanie monitów.
- trening wnioskowania moralnego - Celem treningu jest wywołanie dysonansu poznawczego i refleksji w odniesieniu do własnego świata wartości w duchu daleko idącej tolerancji. Nadawanie pozytywnego znaczenia emocjom i uczuciom, postawom i przekonaniom, co stanowi podstawę edukacji moralnej. Trening wnioskowania moralnego poprzedzony jest ćwiczeniami mającymi na celu odkrycie wartości poprzez wywołanie dysonansu poznawczego i dyskusję o problemach moralnych. Przedmiotem dyskusji są dylematy moralne, a uczestnicy poszukują rozwiązań i argumentów uzasadniających ich wybór. Uczenie podejmowania decyzji moralnych poprzez próbę odpowiedzi na pytanie, jaka wartość stoi u podstawy każdego ludzkiego działania.
Program realizowany jest poprzez:
- modelowanie – czyli odzwierciedlanie przez dwóch trenerów zachowań składających się na daną umiejętność prospołeczną, której trenujący nie posiadają lub nie używają jej;
- granie ról – polegające na przetrenowaniu właściwych społecznie zachowań;
- trenowanie przeniesienia (transfer) – tzn. zachęcanie uczestników do wykorzystania trenowanej umiejętności w codziennym życiu;
- udzielanie informacji zwrotnej – mówiącej o poprawności przedstawionej umiejętności ze względu na wcześniej pokazane zachowania modelowe;
- burzę mózgów;
- dyskusję;
- miniwykład.
Aleksandra Szymańska