Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie

27-300, Lipsko, Huta 3

tel./fax: 48 377 10 26

E-mail: sosw_huta@poczta.onet.pl

Przejdź do strony głównej

Piątek, 17 maja 2024

Ceremoniał Szkolny

Spis treści


Wstęp

Uroczystości i symbole szkolne

Poczet sztandarowy w szkole

Załącznik Nr 1 – Precedencja

Załącznik Nr 2 – Używanie symboli państwowych

Załącznik Nr 3 – Wykaz aktów prawnych dotyczących symboli, barw narodowych oraz hymnu państwowego

Załącznik Nr 4 – Podstawowe informacje o znakach Rzeczpospolitej Polskiej i Narodu Polskiego

Załącznik Nr 5 – Nadanie sztandaru Ośrodkowi Szkolno-Wychowawczemu im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Huci

 

Wstęp

1.      Zgodnie z zapisem znajdującym się we wstępie do Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty:

„Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła powinna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do pełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.”

oraz artykułem 4 ustawy, gdzie czytamy:

„Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.”;

celowym wydaje się zdefiniowanie i określenie pojęć oraz zachowań uczniów tworzących ceremoniał szkolny.

2.      Właściwa postawa ucznia w szkole w szkole powinna wyrażać się przez:

a)      patriotyzm,

b)      szacunek dla symboli narodowych, przez które rozumieć będziemy: godło, flagę, barwy, sztandar oraz hymn narodowy,

c)      szacunek dla symboli szkolnych.

3.      Najważniejsze pojęcia to:

a)      patriotyzm – to miłość i przywiązanie do ojczyzny, również „małej ojczyzny”;

b)      godło – wizerunek orła białego zwróconego w prawo ze złotą koroną na głowie, z dziobem i szponami złotymi, w czerwonym polu.

Heraldyczny znak orła jako godło dynastii państwowej pojawił się w I połowie XIII wieku, za rządów Władysława Łokietka stał się oficjalnym godłem całego państwa, po odzyskaniu niepodległości w 1919 roku Sejm przyjął go za herb państwa. Nowy wizerunek orła został wprowadzony rozporządzeniem Prezydenta RP z 1927 roku, oparty na projekcie prof. Z. Kamińskiego, wzorowany na godle z czasów Stefana Batorego o kształcie prawie identycznym z obowiązującym obecnie. Po 1945 r. orzeł podobny do przedwojennego, lecz bez korony (potwierdzony dekretem z 1955 r.), od 1990 roku orzeł biały z koroną.

c)      flaga państwowa RP – to prostokątny płat tkaniny o barwach RP.

Stosunek szerokości do długości flagi przedstawia proporcja 5:8. Flaga składa się z dwóch  równoległych pasów równej długości, górny biały a dolny czerwony. Górny związany jest z orłem herbowym, a dolny czerwony nawiązuje do pola jego tarczy.

d)      hymn państwowy – „Mazurek Dąbrowskiego”, wprowadzony okólnikiem Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 15 października 1926 roku, którego współczesny tekst literacki i muzyczny zostały określone w ustawie sejmowej z 31 stycznia 1980 roku;

e)      hymn szkoły – (jeżeli zostanie opracowany);

f)       ceremoniał szkolny – opis sposobów przeprowadzenia najważniejszych uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru Ośrodka. To również zbiór zasad zachowania się dzieci i młodzieży w trakcie uroczystości szkolnych.

Uroczystości i symbole szkolne

4.      Do najważniejszych uroczystości tworzących ceremoniał szkolny zaliczamy:

a)      rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego,

b)      uroczystość wręczenia sztandaru,

c)      inne uroczystości odbywające się z udziałem sztandaru zgodnie z przyjętym harmonogramem uroczystości szkolnych (DEN, uroczystości związane z patronem, ślubowanie nowoprzyjętych uczniów i wychowanków),

d)      uroczystości nawiązujące do rocznic ważnych wydarzeń historycznych:

×    Narodowe Święto Niepodległości – 11 listopada,

×    rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja,

e)      uroczystości państwowe, samorządowe, innych szkół i placówek, religijne.

5.      Do najważniejszych symboli szkolnych zaliczamy:

a)      godło Ośrodka,

b)      sztandar,

c)      hymn Ośrodka (jeśli zostanie opracowany).

Godłologo jest znakiem rozpoznawalnym placówki. Należy je eksponować podczas uroczystości, na dyplomach, pismach urzędowych, znaczkach, identyfikatorach, itp. (rys - zał. 1)

 

Sztandar Ośrodka jest dla całej społeczności symbolem Małej Ojczyny jaką jest Ośrodek i jego najbliższe środowisko, jest symbolem historii i tradycji placówki. Jest znakiem łączącym tych, którzy opuszczają jej progi, obecnych i przyszłych jej uczniów, wychowanków. Ma jednoczyć młodzież, nauczycieli i pozostałych pracowników oraz rodziców wokół wspólnych wartości i zadań, oraz wypełniania misji przygotowującej dzieci i młodzież do funkcjonowania w codziennym życiu zapewniającej im poczucie bezpieczeństwa, akceptacji, pewności siebie i umiejętności przezwyciężania trudności i własnych ograniczeń.


Opis sztandaru

Sztandar jest to prostokątny płat tkaniny dwustronnie haftowany o wymiarach 105 cm x 100 cm, obszyty złotą taśmą oraz złotymi frędzlami, umieszczony na drzewcu wykonanym z drewna toczonego zakończonego głowicą w formie orła w koronie.

 

Strona I – awers

Na biało-czerwonym tle symbolizującym flagę Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się centralnie umieszczone godło państwowe – wizerunek orła białego ze złotą koroną na głowie zwróconej w prawo, z rozwiniętymi skrzydłami, z dziobem i szponami złotymi, w czerwonym polu tarczy herbowej. (rys. - zał. 2)

Strona II – rewers

Na białym tle – symbolu czystości, niewinności, bezpieczeństwa centralne miejsce zajmuje zarys serca, którego dzieci tak bardzo potrzebują, które dzieli się z innymi tym, co w nim najlepsze. W swojej dalszej części serce obejmuje symbol Orderu Uśmiechu, jedynego odznaczenia przyznawanego przez dzieci za okazywane im serce, przyjaźń, dobroć, cierpliwość. Nad sercem został umieszczony napis:

OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY

pod symbolami w półokręgu widnieje napis:

im. KAWALERÓW ORDERU UŚMIECHU

a w dolnej części w linii prostej napis:

w HUCIE

Litery mają barwę złota, złoto bowiem tradycyjnie jest symbolem najwyższych wartości. (rys.- zał. 3)

Poczet sztandarowy w Ośrodku

Sztandarem powinien opiekować się poczet sztandarowy (3 osoby) wybrany spośród zaproponowanych przez Radę Pedagogiczną uczniów. Obok zasadniczego składu powinien zostać wybrany skład „rezerwowy”.

Sztandar powinien uczestniczyć w najważniejszych uroczystościach szkolnych (wymienionych powyżej) oraz poza placówką na zaproszenie innych szkół i instytucji.

W przypadku, gdy poczet sztandarowy uczestniczy w uroczystościach pogrzebowych lub ogłoszono

żałobę narodową, sztandar powinien być ozdobiony czarnym kirem. Na sztandarze wstążkę kiru przywiesza się w miejscu jego zamocowania na drzewcu od lewej górnej strony do prawej. Nie jest określona szerokość kiru.

Podczas dłuższych przemarszów dopuszcza się możliwość trzymania sztandaru na ramieniu. Jednak

przy wchodzeniu na salę lub plac uroczystości zawsze należy pochylić go do przodu.

W czasie uroczystości kościelnych sztandar jest wprowadzany i wyprowadzany bez podawania komend. W czasie wprowadzania sztandaru wszyscy wstają. Poczet przechodzi przez kościół, trzymając sztandar pod kątem 45% do przodu i staje po lewej lub po prawej stronie, bokiem do ołtarza i do zgromadzonych ludzi, podnosząc sztandar do pionu.

W trakcie Mszy Św. lub innej uroczystości członkowie pocztu sztandarowego nie klękają, nie przekazują znaku pokoju i nie wykonują żadnych innych gestów, stojąc cały czas w pozycji „Baczność” lub „Spocznij”. Pochylenie sztandaru pod kątem 45% do przodu w pozycji „Baczność” następuje w następujących sytuacjach:

a)      podczas każdego podniesienia Hostii: w czasie Przemienienia, przed Komunią Św., oraz w trakcie trzykrotnego podniesienia Monstrancji przy Wystawieniu Najświętszego Sakramentu;

b)      podczas opuszczania trumny do grobu;  

c)      podczas ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci;

d)      podczas składania wieńców, kwiatów i zniczy przez wyznaczone delegacje; na każde polecenie opuszczenia sztandaru wydane przez księdza lub inną przemawiającą osobę.

Chorąży i asysta powinni być ubrani odświętnie.

×          Uczeń – ciemny garnitur, biała koszula i krawat, lub ciemne spodnie, biała koszula i krawat.

×          Uczennice – biała bluzki i ciemne spódnice.

Insygnia pocztu sztandarowego:

×          biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze,

×          białe rękawiczki.

Insygnia pocztu sztandarowego przechowywane są w gablocie razem ze sztandarem. Całością spraw organizacyjnych pocztu zajmuje się opiekun pocztu wyznaczony przez dyrektora spośród nauczycieli szkoły.

Jeżeli placówka posiada własny hymn znajomość słów to jeden z ważnych obowiązków uczniowskich. Podczas wykonywania hymnu Ośrodka uczniowie zachowują się podobnie, jak w czasie wykonywania hymnu państwowego.

6.      Opis zachowania uczniów w trakcie oficjalnych uroczystości

Osoba prowadząca uroczystość podaje komendę:

Baczność

Poczet sztandarowy wprowadzić” – uczniowie, zachowują postawę zasadniczą. Poczet sztandarowy wchodzi na miejsce uroczystości. Jeśli droga przemarszu jest wąska, poczet może iść „gęsiego”, przy czym osoba trzymająca sztandar idzie w środku. W trakcie przemarszu wszyscy stoją, a sztandar należy pochylić pod kątem 45° do przodu. Poczet zajmuje miejsce po lewej lub prawej stronie sali, przodem do zgromadzonych i podnosi sztandar do pionu.

Po wprowadzeniu sztandaru, prowadzący podaje kolejną komendę:

Do hymnu państwowego” – odśpiewany lub odtworzony zostaje hymn państwowy. Zgodnie z istniejącym prawem jest to „Mazurek Dąbrowskiego” W trakcie hymnu sztandar jest pochylony pod katem 45°.

Po odśpiewaniu (wysłuchaniu) hymnu prowadzący podaje następną komendę:

Do hymnu Ośrodka” (jeżeli jest).

Po odśpiewaniu hymnu Ośrodka (sztandar pochylony pod kątem 45°) prowadzący podaje komendę :

Po hymnie” – uczestnicy uroczystości przyjmują postawę swobodną.

Hymn państwowy wykonywany jest przed hymnem szkoły w czasie uroczystości państwowych,

rocznic świąt narodowych. W innych przypadkach powinien być wykonywany hymn Ośrodka.

Na zakończenie uroczystości prowadzący podaje komendę:

Poczet sztandarowy wyprowadzić” – zachowanie młodzieży i czynności pocztu są analogiczne do sytuacji wprowadzania pocztu do sali.

7.      Sposób zachowania pocztu sztandarowego

Sztandarem wykonuje się następujące chwyty:

a)      Na ramię

b)      Prezentuj

c)      Do nogi

  • ·         Wykonując chwyt „Na ramię”, chorąży prawą ręką (pomagając sobie lewą) kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45° (w stosunku do ramienia).
  • ·         Wykonując chwyt „Prezentuj” z położenia „Do nogi”, sztandarowy podnosi sztandar prawą ręką pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia. Następnie lewą ręka chwyta drzewce sztandaru tuż pod prawą i opuszcza prawą rękę na całej długości, obejmując dolną cześć drzewca. Asysta sztandaru w postawie zasadniczej.
  • ·         Wykonując chwyt „Do nogi” z położenia „Prezentuj” lub z położenia „Na ramię”, sztandarowy przenosi sztandar prawą ręką (pomagając sobie lewą) do nogi. Chwyt „Do nogi” wykonuje się na komendę: „Baczność”.
  • ·         Salutowanie sztandarem wykonuje się z postawy „Prezentuj”, chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar w przód do 45°. Po czasie „salutowania” przenosi sztandar do postawy „Prezentuj”.
  • ·         Sztandar należy również pochylić podczas wciągania flagi państwowej na maszt oraz w przypadku ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci.

8.      Ceremoniał przekazania opieki nad sztandarem odbywa się w czasie uroczystego zakończenia roku szkolnego w bezpośredniej obecności Dyrektora Ośrodka.

Najpierw występuje poczet sztandarowy ze sztandarem, a następnie wychodzi nowy skład pocztu. Jako pierwszy zabiera głos dotychczasowy chorąży pocztu sztandarowego, który mówi:

Przekazujemy Wam sztandar – symbol historii i tradycji naszej placówki.

Opiekujcie się nim i godnie reprezentujcie nasz Ośrodek.

Na co chorąży nowego pocztu sztandarowego odpowiada:

Przyjmujemy od was sztandar. Obiecujemy dbać o niego, sumiennie wypełniać swoje obowiązki i być godnymi reprezentantami Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie.

Po tych słowach dotychczasowa asysta przekazuje insygnia.

Chorąży salutuje sztandarem, nowy chorąży przyklęka na prawe kolano, całuje róg sztandaru, po tym następuje przekazanie sztandaru, a następnie pozostałych oznak pocztu sztandarowego: rękawiczki, szarfy.

Po przekazaniu sztandaru stary skład pocztu sztandarowego dołącza do pozostałych na sali uczniów.

 

Załącznik Nr 1

 

Precedencja

 

W życiu placówki ważne uroczystości uświetniają swoją obecnością zaproszeni goście.

 

Precedencja to porządek (witania, przemawiania, zajmowania miejsc) podczas oficjalnych spotkań władz państwowych. W Polsce precedencja uzależniona jest od zajmowanego stanowiska i wygląda następująco:

 

Precedencja stanowisk umocowanych konstytucyjnie i kierowniczych państwowych:

×          Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej,

×          marszałek Sejmu,

×          marszałek Senatu,

×          prezes Rady Ministrów,

×          prezes Trybunału Konstytucyjnego,

×          prezes Sądu Najwyższego,

×          ministrowie,

×          prezes NBP,

×          prezes NSA,

×          prezes NIK,

×          rzecznik praw obywatelskich,

×          prezes Instytutu Pamięci Narodowej,

×          parlamentarzyści,

×          szef Kancelarii Prezydenta,

×          szefowie Kancelarii Sejmu i Senatu,

×          szef Kancelarii Premiera,

×          szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,

×          sekretarz stanu,

×          kierownik urzędu centralnego,

×          wojewoda.

Precedencja stanowisk administracji rządowej i samorządowej w województwie:

×          wojewoda,

×          marszałek województwa,

×          przewodniczący Sejmiku Województwa,

×          wicewojewoda,

×          kurator oświaty

×          prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej,

×          przewodniczący Samorządowego Kolegium Odwoławczego,

×          wiceprzewodniczący Zarządu Województwa,

×          wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa,

×          wizytator kuratorium oświaty

×          członek Zarządu Województwa,

×          radny województwa,

×          dyrektor generalny Urzędu Wojewódzkiego,

×          skarbnik województwa,

×          inni zaproszeni goście.

Precedencja stanowisk samorządowych w powiecie:

×          starosta,

×          przewodniczący Rady Powiatu,

×          wicestarosta,

×          dyrektor wydziału oświaty

×          wiceprzewodniczący Rady Powiatu,

×          inspektor wydziału oświaty

×          członek Zarządu Powiatu,

×          radny powiatu,

×          sekretarz powiatu,

×          skarbnik powiatu

×          inni zaproszeni goście

Precedencja stanowisk w gminie (mieście):

×          wójt (burmistrz, prezydent miasta),

×          przewodniczący rady gminy (miasta),

×          zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta),

×          dyrektor wydziału oświaty,

×          wiceprzewodniczący rady gminy (miasta),

×          radny gminy (miasta),

×          sekretarz gminy (miasta),

×          skarbnik gminy (miasta),

×          inspektor nadzorujący placówkę,

×          sołtys,

×          przewodniczący zarządu dzielnicy (osiedla)

×          inni zaproszeni goście.

Zaproszonych gości powinien powitać dyrektor w wejściu do placówki. Jeżeli tego obowiązku nie  może wypełnić sam, deleguje swojego zastępcę. Gości wita w swoim gabinecie dyrektor i prowadzi na miejsce uroczystości.

 

 

Załączniki

Metryczka

Wytworzono:2017-03-19 12:24przez: Piotr Faber
Opublikowano:2017-03-19 00:00przez: Piotr Faber
Podmiot udostępniający: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Hucie
Odwiedziny:2582

  • Brak wpisów.